نگاهی به تاریخچه‌ نشان ذوالفقار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج کرج، ایران

چکیده

انـواع مختـلفی از نشان‌ها و مـدال‌های افتخـار در عصر قاجـار ایجـاد شد که بنـا به دلایـل و مناسبت­های مختلف به افراد اهدا می‌شد. نشان ذوالفقار عالی­ ترین نشان نظامی ایران است که پیشینۀ‌ آن به عصر قاجـار بـازمی‌گـردد. در سال 1301خ نظامنامۀ‌ این نشان در وزارت جنگ تصویب شد و مدتی به صاحب‌منصبان نظامی که در عرصه‌های مختلف ابراز لیاقت و رشادت می­ کردند، اهدا می‌شد. در سال 1303، نظامنامۀ این نشان تغییر کرد و مقرر شد به کسانی تعلق گیرد که در نبرد با نیرو‌های خارجی از خود شجاعت بروز دهند. در عوض به کسانی که در عرصه‌های داخلی ابراز لیاقت و شجاعت می­ کنند، نشان سپه اعطا شود. تعداد زیادی از صاحب‌منصبان نظامی در عصر قاجار و پهلوی علی‌الخصوص پیش از تغییر نظامنامه، این نشان را دریافت کردند. پس از انقلاب اسلامی، این نشان تاکنون تنها به شهید سردار قاسم سلیمانی اهدا شده ­است.

کلیدواژه‌ها


۱- اعتماد‌السلطنه، محمد‌حسن‌خان؛ مرآت البلدان، به کوشش عبدالحسین نوایی و میرهاشم محدث، جلد دوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1367.
۲- توکلی نیشابوری، نصرالله؛ آخرین سقوط آریاها: خاطرات اولین رئیس ستاد ارتش پس از انقلاب، مونتگمری: انتشارات ایبکس، ۱۳۹۳.
۳- جهانبانی، امان­الله؛ س‍رب‍از ای‍ران‍ی و م‍فه‍وم آب و خ‍اک: زن‍دگین‍ام‍ه‌ خ‍ودن‍وش‍ت س‍پ‍ه‍ب‍د ام‍ان‌الله ج‍ه‍ان‍ب‍ان‍ی، به­کوشش پرویز جهانبانی، تهران: نشر ف‍ردوس، ۱۳۸۰.
۴- عاقلی، باقر؛ رضاشاه و قشون متحدالشکل، تهران: نشر نامک، ۱۳۷۷.
5- وبگاه اطلاع ­رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سید علی خامنه‌ای.