انجمن علمی دانشجویان ایران شناسی دانشگاه تهراننشریه دانشجویی ایران شناسی2220200722Iranian Physicians and Nurses
Poem in Persian«پزشکان و پرستاران ایران» (چکامه از استاد علیرضا شجاع پور)77447FAJournal Article20200822انجمن علمی دانشجویان ایران شناسی دانشگاه تهراننشریه دانشجویی ایران شناسی2220200722Amirkabir from the View of the Foreignersامیرکبیر از نگاه بیگانگان51077442FAکاظمقاسمی گل افشانیفارغ التحصیل رشته ایران شناسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20200720میرزا تقی خان فراهانی مشهور به امیرکبیر در نظرِ ایرانیان سیاستمداری بادرایت و دلسوخته ایران و ایرانی است. اگرچه مدت صدارت او اندک بود و کوردلان و تنگ نظران وطن وجودش را برنتافتند، اما در همین مدت اندک منشأ اقدامات و اصلاحات اساسی شده بود.<br /><br />امیرکبیر پیش از آنکه به صدارت برسد؛ در دوره سلطنت محمد شاه قاجار به عنوان رئیس هیأت نمایندگی ایران به کنفرانس ارزروم (ارزنة الروم) برای حل اختلافات سیاسی ایران و عثمانی اعزام شد و بعد از حدود 4 سال مذاکره، سرانجام موفق شد توافق میان طرفین برقرار سازد. در جریان کنفرانس، حالات و رفتار و گفتار میرزا تقی خان مورد توجه فرستادگان روس و انگلیس بود. این پژوهش ابتدا نگاهی گذرا بر زندگینامه امیرکبیر می اندازد، سپس در صدد آن است تا دریابد سیاستمداران و نویسندگان غیرایرانی درباره امیرکبیرِ ایران در جریان کنفرانس ارزروم چه گفتند و چه نوشتند و در پایان به سرانجامِ کار امیر اشاره می کند.انجمن علمی دانشجویان ایران شناسی دانشگاه تهراننشریه دانشجویی ایران شناسی2220200722Documentation and Analytic Study on Xerxes' Trilingual Inscriptions
in Van, Anatoliaمستندنگاری و مطالعه تحلیلی بر کتیبههای سه زبانه خشایارشا در وان آناتولی112777444FAحسنافشاریدانش آموخته باستان شناسی دانشگاه تهرانJournal Article20200720در کنار یکی از مهمترین مسیرهای ارتباطی از فلات ایران به اروپا در محدوده وانِ آناتولی، سنگنبشته ای در حدود 25 قرن پیش در دل صخرهای نقر شده که توسط داریوش شاه هخامنشی هموار گردید، اما به دلیلی نامعلوم، متنی بر آن نگاشته نشد؛ تا اینکه در دوره جانشینش، خشایارشا و احتمالاً در لشکرکشی اش به یونان، تکمیل گردید. این سنگ نبشته در یک نسخه امّا به سه زبان اَکَدی، ایلامی و پارسی باستان نگاشته شده است. با اینکه این کتیبه فاقد گفتار خاص تاریخی است، ولی به دلیل قرار گرفتن در مسیر خاص ارتباطی، مفاهیم معنوی فراوانی دارد.<br /><br /> این مقاله با رویکرد پژوهش محور، سعی کرده به بررسی جایگاه معنوی محل قرارگیری و مستندنگاری کتیبه وان بپردازد که شامل دستنویسی همانند متن کتیبه است. قسمتهای آسیب دیدۀ کتیبه با گُوِههای تو خالی نشان داده شده و آوانویسی، حرفنویسی و برگردانی از هر سه نسخه کتیبه صورت گرفته است. نیز آوانویسیها با بازخوانیهای پیشین مطابقت داده شده تا وسیلهای برای تحقیق بیشتر روی کتیبه های هخامنشی باشد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، کتابخانهای است و بازخوانی متن پارسی باستان به سبک دانشگاه هاروارد، متن ایلامی به سبک آمـریکایی ریچارد هَـلِک، و اکـدی توسط سیلابـاری ریکی بورگر صورت گرفته است.انجمن علمی دانشجویان ایران شناسی دانشگاه تهراننشریه دانشجویی ایران شناسی2220200722The Story of Farud, the Son of Siyāvash from Ferdowsi’s Shahnamehداستان فَرودِ سیاوَخش از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی284677446FAفرشیدشریف مقدمایران شناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه تهران0000-0002-9220-9658Journal Article20200822انجمن علمی دانشجویان ایران شناسی دانشگاه تهراننشریه دانشجویی ایران شناسی2220200722The Sadr Family in Iranخاندان صدر در ایران476977450FAمحسنکمالیاندانش آموخته دکتری مهندسی عمران، خاک و پی؛ دانشگاه تهران/
استاد تمام پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، تهران، ایرانJournal Article20200822خاندان صدر، یکی از اصیلترین بیوت روحانیت شیعه است که نسب پدریاش به امام موسی کاظم<sup>(ع)</sup> میرسد. بیش از دو قرن پیش در اصفهان بنیان نهاده شد و تدریجاً در مناطق مختلف ایران، عراق و لبنان گسترش یافت. ریشههای تاریخیاش به لبنان و عراق بازمیگردد. طی یکونیم قرن گذشته بیش از هر بیت روحانی دیگر در زعامت حیات دینی، اجتماعی و سیاسی عالم تشیع نقشآفرین بوده است. همچنین صدها شخصیت فرهیخته حوزوی و دانشگاهی در عرصههای علم، ادب، فرهنگ، صنعت، طب، اجتماع و سیاست به جامعه تقدیم و بارها در طول تاریخ هزینه پـایبندی بر باورهـا و ارزشهای خود را بـا اسارت، تبعید و شهـادت پـرداخت کرده است. مقاله حاضر بر آن است تا از پیدایش، تاریخ، گسترش و حوزه خدمات خاندان صدر در عالم تشیع و خصوصاً ایران گزارشی مستند بهدست دهد.انجمن علمی دانشجویان ایران شناسی دانشگاه تهراننشریه دانشجویی ایران شناسی2220200722Gardīzī’s Historical Perspective and Historography in Zayn al-Aḵbārتاریخنگری و تاریخنگاری گردیزی در زین الاخبار707777445FAسیمافولادپوردانشجوی دکتری ایران شناسی، دانشگاه شهید بهشتی (بنیاد ایران شناسی)، تهران، ایرانJournal Article20200807Zayn al-aḵbār is the first original history book in Persian prose and thus is of great importance in research on Persian historiography. This work is also significant because of the author's great consideration on the history of pre-Islamic Iran and Iranian culture, and the special information he provides on different cultures. Although we have little information about this book and its author, due to its importance in Persian and Iranian historiography, we decided to study his historiography and historical perspective based on the text itself to achieve a better understanding of the book and comprehend its position in and its effect on the Iranian historiography. Fairness, brevity, orderliness and coherence are the most important features of the historiography of this work. Deterministic view, denial of unconditional obedience to the kings, and dignity of Iran and Iranian thought are also features of Gardīzī’s historical perspective.زین الاخبار یا تاریخ گردیزی، نخستین اثر مستقل تاریخی به نثر فارسی است و به همین دلیل از اهمیت زیادی در پژوهشهای مربوط به تاریخنگاری فارسی برخوردار است. این اثر همچنین به دلیل اهمیتی که مؤلف آن برای تاریخ ایران پیش از اسلام و فرهنگ ایرانی قائل بوده و اطلاعات خاصی که در زمینه فرهنگهای مختلف در اختیار مخاطب قرار می-دهد، بسیار قابل توجه است. اگرچه اطلاعات جانبی ما از این کتاب و مؤلف آن، اندک است اما به دلیل اهمیت آن در سیر تاریخنگاری فارسی و ایرانی، بر آن شدیم که بر مبنای خود متن، به بررسی تاریخنگری و شیوه تاریخنگاری گردیزی بپردازیم تا از این راه، هم به شناختی بهتر از کتاب برسیم و هم جایگاه و اثر آن را در سیر تاریخنویسی ایران، بهتر درک کنیم. انصاف، ایجاز، انتظام و پیوستگی از مهمترین ویژگیهای تاریخنگاری این اثر هستند. دیدگاه تقدیرگرایانه، عدم اعتقاد به اطاعت بی-چونوچرا از از پادشاهان و اهمیت ایران و اندیشه ایرانی نیز از ویژگیهای تاریخنگری گردیزی بهشمار میآیند.انجمن علمی دانشجویان ایران شناسی دانشگاه تهراننشریه دانشجویی ایران شناسی2220200722The Jama Masjid and the Minaret of Barsiān, Isfahan; Explanation, and Visualization on the Entry "Barsiān, Mosque" from the Great Islamic Encyclopedia Vol. 11 by Hayedeh Lalahمسجد جامع و منارۀ بَرسیان اصفهان؛ تفصیل و تصویر مدخل «برسیان، مسجد» از دایرة المعارف بزرگ اسلامی، جلد 11؛ نوشته هایده لاله7810577451FAتورجخسروی جاویددانش آموخته کارشناسی ارشد مرمت آثار تاریخی، دانشگاه آزاد اسلامی
مدرس دانشگاه پیام نور، مترجم، مؤلف و راهنمای گردشگریJournal Article20200822مسجد نیایشگاه مقدس مسلمانان و مسجد جامع بهعنوان مسجد بزرگ شهر، مکان تعامل اهداف دینی، سیاسی و اجتماعی و نقطه کانونی شهرهای اسلامی اولیه بوده است. ساختار معماری شهرهای ایرانِ دوره اسلامی بر اساس محوریت بر حول مسجد جامع و بزرگ شهر شکل می گرفت و دیگر آثار نیز در جوار مسجد جامع شهر جای می گرفتند. مسجد جامع برسیان که در روستایی به همین نام از توابع بخش مرکزی شهرستان اصفهان و در نزدیکی رودخانه زاینده رود قرار گرفته؛ هسته اولیه شکل روستای برسیان است و دیگر ابنیه تاریخی مهم روستا نظیر کاروانسرای صفوی، نیز در کنار مسجد قرار دارند. تاریخ شناسی مسجد و مناره بر اساس شواهد و مدارک موجود در اثر میسر است. آنگونه که در کتیبه مناره آمده، تاریخ ساخت مناره سال 491ق؛ و آنگونه که در کتیبه محراب آمده، تاریخ ساخت محراب سال 498ق و تاریخ احداث گنبد و گنبدخانه سال 528ق بوده است. لذا مناره پیش از مسجد احداث شده و به مثابه یک میل راهنما جهت هدایت کاروانیان بوده و بعدا مسجد بدان الحاق شده است. آندره گدار، معمار فرانسوی، تحقیقات مبسوطی در سال 1930م در ارتباط با این مسجد انجام داده و این مسجد را چهارطاقی منفرد کوشک مانند و سرآغاز دگرگونیهای بعدی مساجد دانسته است. مناره برسیان چهارمین مناره قدیمی ایران است و سازه و تزیینات آن تماما آجری و دارای تزیینات آجرکاری متنوع نفیسی است. تزیینات محراب نیز به صورت آجرکاری و گچبری است و حاشیه محراب نیز به آیات قرآن مزین است. این اثر در اسفند ماه سال 1352خ با شماره 265 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است. هدف این مقاله، مطالعه و شناخت یکی از مساجد مهم عصر سلجوقی از منظر معماری، روند شکل گیری و جزئیات آن است که بر پایه مطالعات میدانی و کتابخانه ای انجام شده و شناخت ساختار کلی مسجد بر اساس مطالعات تطبیقی است.انجمن علمی دانشجویان ایران شناسی دانشگاه تهراننشریه دانشجویی ایران شناسی2220200722Visual and Verbal Binary Oppositions of the Nowrooz Tradition, Haji Firooz, in the Last Gāhanbār of the Year in Shirazتقابلهای دوگانه ظاهری و کلامی آیین نوروزی حاجی فیروز در آخرین گاهنبار سال در شیراز10611677448FAسیده شبنمشمس الدیندانشجوی کارشناسی ارشد ایران شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران000000016894142xJournal Article20200720The Nowrooz tradition, Haji Firooz, is a cultural heritage of Iranian culture which bears a considerable amount of significant data on Iranians' ancient beliefs through identity function. The existence of this ancient belief in the last gahanbar of the year in Shiraz has been viewed constantly. Considering the important fact that traditions originated from Iranian culture can be studied in different layers, to find the proper answer to the question that what the reasons of verbal and visual binary oppositions in Haji Firooz's character and utterances are, the Saussure-Strauss linguistic theory, based on the meaning production upon the binary oppositions, was used. The essential claim was the existence of the Frahvashi nature of Haji Firooz. Having undergone the research, it was found out that actually Haji Firooz is an agent of the dead world who bears the binary oppositions of the characteristics of the dead and the living worlds, and has the function of connecting these two worlds.آیین نوروزی حاجی فیروز از جمله ذخایر فرهنگ ایرانی و حامل دادههای مهمی در باب اعتقادات کهن ایرانیان با کارکردی هویتی است. حضور این سنت کهن در آخرین گاهنبار سال در شیراز همچنان دیده میشود. به منظور یافتن پاسخ برای این پرسش که اساساً دلایل وجود تقابلهای دوگانه ظاهری و کلامی در شخصیت و آواز حاجی فیروز از کجاست، روش زبانشناسانه <strong>سوسور- استراوس</strong> مبتنی بر تولید معنا به واسطه وجود تقابلهای دوگانه به کار گرفته شد. مدعای اصلی مبتنی بر فرهوشی بودن شخصیت حاجی فیروز بود. پس از انجام تحقیقات، چنین مشخص شد که در واقع حاجی فیروز نمایندهای از دنیای مردگان است که تقابلهای خصوصیات دنیای زندگان و مردگان را در خود جای داده و کارکردی بهعنوان حلقه اتصال دنیای مردگان و دنیای زندگان داراست.انجمن علمی دانشجویان ایران شناسی دانشگاه تهراننشریه دانشجویی ایران شناسی2220200722The Role of Zoroastrians of Kerman in Modern Iranian Education Systemنقش زرتشتیان کرمان در آموزش و پرورش نوین ایران11713177452FAزهرهاحمدی پوردانش آموخته کارشناسی ارشد ایران شناسی دانشگاه شهید بهشتی (بنیاد ایران شناسی)، تهران، ایرانJournal Article20200822آموزش و پرورش یکی از مهمترین اصولی است که در دین زرتشتی به آن سفارش شده است؛ بهنحویکه کمک به همنوع در راه علم و تربیت، بهعنوان یکی از اقسام سهگانه خیرات در <em>وندیداد</em> مطرح میشود. پس از ایجاد آموزش و پرورش به سبک نوین که به دنبال اصلاحات افرادی چون امیرکبیر، در ایران شکل گرفت؛ زرتشتیان بهعنوان یکی از مهمترین گروههای اجتماعی کرمان که پس از اصلاحات نماینده پارسیان هند -مانکجی لیمجی هاتریا- جان تازهای گرفته بودند، اقدامات اساسی در حوزه آموزشی کرمان پدید آوردند.<br /> این پژوهش بر آن است که با بیان اقدامات فرهنگی زرتشتیان، علاوه بر نشان دادن جایگاه و نقش ایشان در حوزه آموزشی کرمان، اهداف ایشان را از ارائه این خدمات مورد بررسی قرار دهد. در این راستا، پس از مرور تاریخچه آموزشی ایران خصوصاً در مورد زرتشتیان در کرمان، اقدامات فرهنگی ایشان در تاریخ معاصر کرمان با استناد به منابع کتابخانهای، اسناد و مشاهدات میدانی به روش توصیفی جمعآوریشده است.انجمن علمی دانشجویان ایران شناسی دانشگاه تهراننشریه دانشجویی ایران شناسی2220200722Representation of Geographical-Social Aspects of Common Proverbs in Khonj, Farsبازنمایی وجوه جغرافیایی-اجتماعی ضرب المثلهای رایج در خنج فارس13214477449FAیونسصادقیدانشجوی دکتری ایران شناسی، دانشگاه شهید بهشتی (بنیاد ایران شناسی)، تهران، ایرانJournal Article20200712<br /> The specific proverbs and terms of each region are derived from common culture of the related community. Common culture affected by social, geographical, religious roots and customs. On this basis, an objective picture of the society is obtained which helps researchers to understand it. The present study is dedicated to the introduction and analysis of proverbs and terms common in Khonj region in southern Fars. The main issue of this research is to find the roots of the proverbs of the region. These proverbs can be separated to two categories; geographical, includind items like water reservoir, palm trees and vegetation; and social, including rituals such as weddings, magic, and local anecdotes and tales. In this research, while introducing Khonj region and Khonji dialect, examining these proverbs results in the significance of geographical characteristics in explaining and consolidating proverbs in public opinion and analyzing the society of Khonj, emerged from the heart of social proverbs.ضرب المثلها و اصطلاحات خاص هر منطقه برآمده از فرهنگ عمومی جامعه آن منطقه است؛ فرهنگی که میتوان ریشه های اجتماعی، جغرافیایی، مذهبی و آداب و رسوم را در آن مشاهده کرد. بر همین مبنـا، تصویری عینی از آن جامعه به دست می آید که به پژوهشگران در فهم آن کمک می کند. پژوهش حاضر به معرفی و تجزیه و تحلیل ضرب المثلها و اصطلاحات منطقه خُنج در جنوب فارس اختصاص دارد. مسأله اصلی پژوهش ناظر بر ریشه یابی ضرب المثلهای این منطقه است. این ضرب المثلها در دو قالب جغرافیایی، شامل مواردی مانند آب انبار، نخل، پوشش گیاهی؛ و اجتماعی شامل آداب و رسومی مانند مراسم عروسی، سحر و جادو و حکایات و قصه های محلی قابل طبقه بندی است. این پژوهش ضمن معرفی منطقه خنج و گویش خنجی، به بازنمایی وجوه جغرافیایی - اجتماعی ضرب المثلها پرداخته است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد جغرافیای گـرمسیری و آداب و رسـوم اجتمـاعی جنوب فـارس بیشترین تـأثیر را در ظهـور و گسترش ضرب المثلها ایفا نموده است.انجمن علمی دانشجویان ایران شناسی دانشگاه تهراننشریه دانشجویی ایران شناسی2220200722A Gloss on the Mirror, and a Proposal for Understanding Ibn al-Muqaffa`’s Political TheoryA Gloss on the Mirror, and a Proposal for Understanding Ibn al-Muqaffa`’s Political Theory .(شرحی بر اندرزنامهها، و پیشنهادی برای شناخت اندیشه سیاسی ابنمقفع)16614677453FAعلیرضاشمالیدانش آموخته دکتری علم سیاست، اندیشه سیاسی؛ دانشگاه سیراکیوز/ دانش آموخته فوق دکتری علوم سیاسی؛ دانشگاه هاروارد/
استاد تمام گروه علوم سیاسی
کالج ویتِن، ماساچوستJournal Article20200822This study proposes that a <em>central theme of rationality</em>—articulated in terms of a hierarchy of authority between reason, governance and religion—bestows content and continuity to the distinct genres of writing in Ibn al-Muqaffa`’s works. Putting an interpretive gloss on the advice literature, Section 1 explores the wisdom and expected political functions of the medieval <em>Mirrors</em>—including Ibn al-Muqaffa`’s <em>Kalila wa Dimna</em>—and locates the central theme behind the <em>Mirrors</em>’ rhetorical style. Section 2 highlights Ibn al-Muqaffa`’s candor in the <em>Epistle Concerning the Entourage </em>(which is written in a non-metaphorical genre). Here, the <em>Epistle </em>is identified as a diplomatic counsel that reflects the central theme by taking a normative stance on politics-religion relationship. Finally, the article ventures a sketch of what Ibn al-Muqaffa`’s political theory might have looked like.