%0 Journal Article %T رزم و بزم شاهنامه در پرده های بازاری قهوه خانه ای %J نشریه دانشجویی ایران شناسی %I انجمن علمی دانشجویان ایران شناسی دانشگاه تهران %Z %A حمیدی, سمیه %D 2020 %\ 05/21/2020 %V 2 %N 1 %P 53-56 %! رزم و بزم شاهنامه در پرده های بازاری قهوه خانه ای %R %X از جمله دلایل وجود روایات پیرامون پهلوانان اساطیری، نبرد با شر و اهریمن بوده که همین موجب پایداری دین مهری و یا مزدایی می­ شد. وظیفه اصلی پهلوانـان، پاسداری و نگهداری از پـاکی و روشنی بوده و آنها در این راه از یـزدان پاک کمک می­­ گرفتند. این روایات سینه به سینه منتقل شدند تا اینکه فردوسی آنها را جاودانه کرد. پس از فردوسی و در دوره ­­ای که مینیاتور شکل گرفت، تصاویر متعددی از شاهنامه کشیده شد؛ ولی از آنجایی که ذات مینیاتور با مختصات حماسه در تضاد بود، به ­درستی نمی ­توانست روح پر جنب و جوش حماسه را در قالب خود تصویر کند. در دوره صفویه، مینیاتور به اوج نرمش خود رسید؛ و در دوره زندیه، نقاشیِ رنگ ­و روغن و اندازه ­های بزرگ رواج یافت، مینیاتور در قالب جدیدی ارائه شد و ترکیبی شد از روش نقاشی سنتی با رنگ­هایی کدرتر از گذشته و متأثر از هنر نقاشی اروپایی. بیشتر تصاویر در این دوره مربوط به بزم­های درباری، درباریان و شاهزادگان بود تا داستان­هایی از حماسه­ های ملی. این سبک از نقاشی در دوره قاجار تکمیل شد. %U https://iranshenassisj.ut.ac.ir/article_77084_a902e96e40f49495b81f6c69a286566b.pdf